Programma

Meld je aan, check de voor jou interessante sessies en richt je dag op maat in

Tuurlijk, we hadden elkaar graag live weer gesproken. Toch wordt de 25e voor alle HUB-professionals een waardevolle dag. Stel je eigen programma vast, blok de voor jou interessante sessies in je agenda en dan kun je daarom heen als je wilt vanaf je (thuis)werkplek de andere werkzaamheden doen in dit ongetwijfeld drukke najaar.

 

  • TijdTitelSprekerType
  • 09:30 - 09:45Welkom door Marc Maartens en Eric LouwmanMarc  Maartens 20211125

    Dagvoorzitter en aanjager Marc Maartens opent het congres. En heet gastheer Erik Louwman (Louwman Group) welkom om zijn visie te schetsen en zo het congres inhoudelijk te openen.

    Door Marc Maartens

  • 09:45 - 10:00Kennisupdate door Marc MaartensMarc  Maartens 20211125

    In het relatief nieuwe vakgebied van hubs wordt veel nieuwe kennis ontwikkeld. Wat is nieuw, wat hebben we er aan, waar hebben we vragen over? Dagvoorzitter Marc Maartens heeft de belangrijkste rapporten en onderzoeken voor je op een rij gezet. In zijn inleiding passeren de belangrijkste wetenswaardigheden de revue én worden vertaald naar toepasbare kennis. Zo ben je in 20 minuten weer up to date!

    Door Marc Maartens

  • 10:00 - 10:10Wat lever(d)en de Kennistafels Energiehubs op?Rogier  Pennings 20211125

    Rogier Pennings (Stevin), met wie Acquire Publishing dit jaar een aantal Kennistafels Energiehubs heeft georganiseerd, presenteert de belangrijkste lessen en daarop gebaseerde toekomstvisie.

    Door Rogier Pennings

  • 10:00 - 10:50Vier verfrissende visies  20211125
  • 10:10 - 10:25Ontnuchtering van de mobiliteitshubsNick  Juffermans 20211125

    Binnen een paar jaar is het begrip mobiliteitshubs opgeklommen tot de top 3 van hippe woorden die helpen om serieus genomen te worden in de mobiliteitswereld. Maar zijn we de nuchtere middenweg niet een beetje kwijt? Gaat het misschien om een overwaaiende hype? Zijn ‘mobiliteitshubs’ gewoon oude wijn in nieuwe zakken? We praatten toch al decennia lang over transferia? Hebben mobiliteitshubs wel toegevoegde waarde? En welke dan precies?

    Door Nick Juffermans

  • 10:25 - 10:35Vereisten voor implementatie (MobiliteitsAlliantie)Ferry  Smith 20211125

    De Mobiliteitsalliantie heeft in de afgelopen maanden verschillende werksessies rondom hubs georganiseerd en aanvullend daarop een veertigtal interviews gehouden met stakeholders. Dat heeft veel kennis opgeleverd. In een korte schets geeft Ferry Smith aan welke ingredienten nodig zijn en welke uitdagingen nog opgelost moeten worden voor een succesvolle implementatie van hubs.

    Door Ferry Smith

  • 10:35 - 10:50Walther Ploos van Amstels visie op stadslogieke hubsWalther Ploos van Amstel 20211125

    Walther Ploos van Amstel stipt in razend tempo de kernfactoren voor stadslogistiek hubs aan in zijn keynote. Want de toekomstige goederenhubs functioneren anders; meer samenwerking, capaciteiten en data delen en data in publiek private samenwerking. Maar wie gaat dat regelen?

    Door Walther Ploos van Amstel

  • 10:50 - 11:00Korte break en bezoek Informatiemarkt  20211125
  • 11:00 - 11:35Eerste ronde parallelsessies (incl 5 minuten wisseltijd)  20211125
  • 11:00 - 11:35MOBIHUBSSven  Snel  20211125

    Sven Snel (Mobian) vertelt je alles over visie en uitvoering van de MOBIHUBS.

    Door Sven Snel

  • 11:00 - 11:35Op weg naar Regionale mobiliteitshubs in de Brainport Rob de Vree  20211125

    In de Brainport wordt gewerkt aan regionale hubs. Voorzieningen dicht bij de toegangswegen naar de regio met als doel autoverkeer af te vangen en forensen het laatste stuk van hun werkreis met het OV of de fiets te laten afleggen. Door de hubs te ontwikkelen op plekken die goed aansluiten op het (toekomstig) OV en snelfietswegen kunnen mobiliteitsstromen veranderen en kan tegemoet worden gekomen aan lokale wensen en behoeften. De hubs vormen zo een belangrijke schakel in de beoogde mobiliteitstransitie en worden een drager van de bovenliggende opgave van de regio om groei van het aantal inwoners en bedrijvigheid op een maatschappelijke verantwoorde manier op te vangen. Tijdens de sessie laten we zowel de aanpak en kansen zien als de issues die dit met zich meeneemt.

    Door Rob de Vree

  • 11:35 - 12:10Tweede ronde parallelsessies (incl. 5 minuten wisseltijd)  20211125
  • 11:35 - 12:10Update StadslogistiekBram  Kin  20211125

    Bram Kin (TNO) neemt je mee naar de laatste inzichten en onderzoeken rond stadslogistiek en vertaalt deze naar praktische handvatten.

    Door Bram Kin

  • 11:35 - 12:10Tankstations Shell als mobiliteitshub Steven  Hendriks  20211125

    Is een tankstation geschikt als mobiliteitshubLaten automobilisten hun auto achter bij een tankstation als ze daar kunnen overstappen op een e-bike? Parkeerplaatsen zijn hier al aanwezig en het kan bijdragen aan het verminderen van het aantal auto’s in drukke binnensteden. Shell en Gaiyo hebben dit getest tijdens een proef met Shell E-bikes, waarvoor zij de handen ineen hebben geslagen. 

    Door Steven Hendriks

  • 11:35 - 12:10Meerwaarde van MaaSMartin van Overbeeke  20211125

    Martin van Overbeeke, oprichter van de Mobiliteitsfabriek, verzorgt deze sessie waarin hij onder meer ingaat op de meerwaarde van Mobility as a Service en multimodaal reizen.

    Door Martin van Overbeeke

  • 12:10 - 12:40Derde ronde parallelsessies  20211125
  • 12:10 - 12:40Van bedrijventerrein tot energiehub?Paul  Broos  20211125

    Het aantal elektrische personenauto’s groeit snel. In 2030 rijden er al 2,3 miljoen rond in Nederland. 30% daarvan zal bij werklocaties worden opgeladen. Daarna komen er door de invoering van de ZE-zones ook steeds meer elektrische bestel- en vrachtauto’s.   

    De combinatie van die twee ontwikkelingen betekent een grote uitdaging voor het elektriciteitsnet op de bedrijventerreinen; daar kunnen knelpunten gaan ontstaan. Dat vraagt naast netuitbreiding misschien om onconventionele oplossingen (opwek, bufferbatterijen enz.). Alleen is het op een bestaand bedrijventerrein juridisch gezien moeilijk om tot een optimale energiehub te komen. 

    Door Paul Broos

  • 12:10 - 12:40De HubparadoxKai  Feldkamp  20211125

    Het principe van de hubs lijkt eenvoudig. Je parkeert je auto aan de rand van de stad en kiest vervolgens voor het ov, deelscooter of fiets voor het laatste stukje van je reis. Veel van deze hubs bestaan al – sommige zelfs al heel lang – en toch worden hubs nog maar weinig gebruikt. Hoe komt het dat iedereen aan de slag wil met een model dat eigenlijk een nobrainer is, maar dat het niet goed van de grond komt?  Kai Feldkamp van mobiliteitsbureau XTNT gaat erover in gesprek met de deelnemers: hoe doorbreken we de hub-paradox? 

    Door Kai Feldkamp

  • 12:40 - 13:15Lunch en bezoek Informatiemarkt  20211125
  • 13:15 - 14:30Verdieping: Energiehubs / Zero Emissie  20211125

    Voor deze Verdiepingsessie ruilt Marc Maartens zijn pet als dagvoorzitter in, en gaat verder met de Zero Emissie Conferentie. Het programma van de Zero Emissie Conferentie ziet er als volgt uit:

    Hup Amsterdam
    In Amsterdam ligt het op sommige plekken onder de grond al behoorlijk vol en ook boven de grond zijn de vierkante meters behoorlijk schaars. Hoe zorgen we ervoor dat de laadinfrastructuur voor de bussen goed en op tijd wordt ingepast? Marc Maartens gaat erover in gesprek met drie betrokkenen. 

    Presentatie: Gerard Hellburg
    Panel: Philipp Renard (gemeente Amsterdam), Gerard Hellburg (Vervoerregio Amsterdam) en Spencer Milburn (Transdev Nederland)

    Financiering: ook case na covid?
    Nederlandse ov-vervoerders zijn hard geraakt door de coronacrisis. Dankzij innovatieve financieringsvormen kan de elektrificatie van het busvervoer echter toch doorgaan. Marc Maartens spreekt drie betrokkenen over de vraag hoe dit verder gaat. 

    Presentatie: Nico van Paridon
    Panel: Erwin de Kok (ING Lease), Manu Lageirse (Transdev) en Nico van Paridon (Vervoerregio Amsterdam)

    Hoe laadt de bus van morgen?
    Nog altijd rijdt 20 procent van de bussen elektrisch. Dat betekent dat er nog zo'n 4000 bussen op de nominatie staan op elektrisch te worden Ondertussen betreden steeds meer fabrikanten het Nederlandse landschap. Daarom is het tijd voor een update: Wat is de laatste stand van zaken op het gebied van zero emissie busvervoer? Welke trends en ontwikkelingen zien de verschillende busleveranciers?

    Panel: Ard Romers (VDL), Joost van der Bijl (Evobus/Daimler), Bas Dubois (Volvo), Frank Versteege (CaetanoBus) 

    Waterstof: sof of tof?
    Waterstof wordt door velen een gouden toekomst toegedicht in het Nederlandse ov. Anderen plaatsen hun vraagtekens. Is waterstof sof of juist tof? Dat wordt sowieso een levendige discussie.  

    Presentatie: Han van der Wal
    Panel: Peter Mul (OV-bureau Groningen Drenthe), Han van der Wal (zelfstandig projectmanager), Jaco Reijerkerk (Ekinetix)

    Door Marc Maartens

  • 14:30 - 14:40Korte break en bezoek Informatiemarkt  20211125
  • 14:40 - 15:55Verdieping: Mobiliteitshubs  20211125

    Nick Juffermans (Goudappel) heeft vier hoofdthema's geformuleerd waar hij met gastsprekers en uiteraard jullie als deelnemer op in zoomt:

    • Meer aandacht voor de reiziger,
    • Kansen voor deelmobilteit,
    • Mobiliteitsarmoede of -overvloed
    • De rolverdeling overheid/markt

    Met bijdragen van ondermeer Otto Cazemier (Mobycon), Gemeente Groningen (Stijn Ringnalda) en Raymond Gense (Mobiliteitsalliantie).

    Door Nick Juffermans

  • 15:55 - 16:10Plenaire afsluiting én vervolgstappen  20211125
Terug naar boven