Terugblik 2021

Dagvoorzitter Marc Maartens heette Eric Louwman, president van Louwman Group, op donderdag 25 november welkom op het virtuele podium van het derde Nationaal Hub Congres, dat noodgedwongen digitaal plaatsvond en niet in het imposante Louwman Museum. “We moeten veranderingen niet pas in 2040 vormgeven, maar juist nu. En dat kan niet zonder hubs.”

“Louwman richt zich op een totaalaanbod aan mobiliteit”, stelde Louwman. “Van automobiliteit tot fietsen en hubs. Ik geloof dat we mee moeten bewegen in de mobiliteit van de toekomst. We moeten en willen een rol spelen hierin, op vlak van duurzaamheid, efficiëntie en beschikbaarheid.”

Hoewel het ‘autobloed’ bij Louwman door de aderen loopt en het bedrijf typeert, ziet Louwman de noodzaak om te investeren in hubs en mobiliteitssystemen. “Uiteindelijk gaat het erom dat iedereen bereikbaar is en blijft.”

Omvangrijk aanbod
Louwman is weliswaar bekend als autodealer en -importeur van diverse merken (het in 1923 opgerichte bedrijf is een van de grootste spelers in de automotive in Europa) maar biedt meer dan alleen auto’s. “We willen mensen in beweging brengen, zorgen dat ze op een verantwoorde manier mobiel zijn en blijven. Hubs passen bij uitstek in die strategie, en ook de daar aanwezige modaliteiten passen binnen onze ambities.”
Louwman Group is bijvoorbeeld ook eigenaar van Fietsvoordeelshop.nl en Leasefietsshop en is partner van WeGo, een speler in deelvoertuigen.

“Hubs hebben een maatschappelijke functie, net zoals mobiliteit een sociale component heeft.” Louwman is ook eigenaar van Welzorg. “Daarin laten we ook onze maatschappelijke functie en betrokkenheid zien.” De directeur van het concern benadrukt daarbij ook dat toegankelijkheid niet vergeten mag worden. “Mobiliteit moet voor iedereen zijn, op een manier die bij hem of haar past, dus ook bij de cliënten van Welzorg.”

Ze Conferentie

Met meer busleveranciers, nieuwe marktinnovaties en andere financieringsvormen staat de Nederlandse ZE-bussenmarkt er goed voor. Maar nieuwe uitdagingen doemen ook op. Dat is de boodschap tijdens de digitale Zero Emissie Conferentie op donderdag 25 november, als onderdeel van het Nationaal Hubcongres. Omdat het congres lastminute toch digitaal georganiseerd werd moest het programma stevig ingekort worden. Daarom doorloopt dagvoorzitter Marc Maartens in sneltreinvaart de drie belangrijkste topics van dit moment. Ook schuiven in een apart panel vijf busleveranciers aan, om hun laatste inzichten te delen.

Laadbehoefte brengt uitdagingen
In een eerste panel vertelt Gerard Hellburg van de Vervoerregio Amsterdam dat de beschikbaarheid van voldoende laadinfrastructuur in zijn regio een groot issue is. De benodigde ruimte, de opwek- en transportmogelijkheden zijn er niet altijd. Daarom ziet hij toekomst in de ontwikkeling van hubs en lokale opwek.

Tijdens de panelbijeenkomst stelt Philipp Renard (gemeente Amsterdam) dat inpassing van de laadinfra de grootste struggle is. “Binnen de gebiedsontwikkeling is laadbehoefte een lastig thema, niet alle collega’s worden hier intern gelukkig van. En bij de inpassing komt ook brandveiligheid kijken.” Spencer Milburn (Transdev) voegt toe dat de inpassing vaak wel lukt. “Het belangrijkste is om op tijd een aanvraag bij de netbeheerder te doen.”

Het is nog wel een flinke puzzel, gaat hij verder. Kunnen we nieuwe marktontwikkelingen dan niet beter afwachten, vraagt Maartens zich af? Nee, stelt Hellburg, we moeten ‘vol gas’ verder met de decarbonisatie in het ov. “Onze ZE-bussen hebben een hogere beschikbaarheid en betrouwbaarheid dan dieselbussen. Daardoor hebben we sinds 2018 al veel dieselliters bespaart.”

Renard: “Als je blijft uitstellen, innoveert de markt ook niet. We kijken nu naar lokale opwek en peakshaving als mogelijkheden om het laadvraagstuk op te lossen.” Milburn: “Ebusco heeft bijvoorbeeld al 500 kWh aan boord. Dan hoef je minder te laden en dat belast het netwerk dus minder.” Lees verder

Replays

Keynotes

Opening van het congres & vier verfrissende visies                              Verdieping Zero Emissie

    

Verdieping mobiliteitshubs

Parallelsessies

Tankstations Shell als mobiliteitshub                                                     Update Stadslogistiek

  

Van bedrijventerrein tot energiehub                                                       De Hubparadox

  

Meerwaarde van MaaS                                                                              MOBIHUBS

  

Op weg naar Regionale mobiliteitshubs in de Brainport

Terug naar boven