Q-Park wil parkeergarages ombouwen tot hubs

Q-Park wil parkeergarages ombouwen tot hubs

Parkeerbeheerder Q-Park bouwt, samen met de gemeente Den Haag en Shell Mobility Services, een parkeervoorziening om tot hub. “Dat betekent wel dat je diensten gaat delen en dat businesscases veranderen”, vertelt innovatiedirecteur Theo Thuis.

Beleidmakers roepen vaak dat alle auto’s de stad uitmoeten, maar volgens Thuis willen reizigers juist snel en efficiënt naar de eindbestemming. Nu we niet meer afhankelijk willen zijn van fossiele brandstoffen, biedt de elektrische auto in veel gevallen daarvoor nog steeds de makkelijkste oplossing. Maar veel mensen kunnen dat nog niet betalen. Wel ziet Thuis dat het mobiliteitsgedrag verandert en ondertussen de druk op de openbare ruimte toeneemt. Tel dat bij elkaar op, en het is duidelijk dat we onze mobiliteitsbewegingen efficiënter moeten inrichten.

Managen publieke ruimte

“Parkeren gaat eigenlijk helemaal niet over  het voertuig parkeren, maar vooral over het organiseren en managen van de publieke ruimte. Daarom gaan we partnerships aan met gemeenten en dienstverleners, om relevante  parkeervoorzieningen om te bouwen tot hubs. Q-Park maakt een transitie door: in plaats van operator worden we partner. Om zo onze kennis, kunde en expertise beschikbaar te stellen aan beleidsmakers en uitvoerders”

Ruimte delen

“We hebben inmiddels in zeven landen voorbeelden waar de diverse diensten delen. Zo hebben we hubconcepten uitgewerkt in Londen, Antwerpen en  Kopenhagen  Daar zijn veel combinaties te maken met andere functies. In Den Haag zitten we momenteel in de omgevingsvergunningsfase. Voor de micromobiliteit gaan we oefenen met station based parkeren, zodat bijvoorbeeld deelscooters hun rit kunnen starten en eindigen in onze garages, in plaats van free floating in de openbare ruimte. Daarmee creëren we extra waarde voor de gehele maatschappij.”

De gemeente voorkomt hiermee namelijk verrommeling op straat. De andere kant is dat Q-Park de parkeerruimte gaat delen met andere  mobiliteitsaanbieders. Daar leidt tot andere business cases. 

“De transitie richting elektrisch vervoer, om luchtvervuiling tegen te gaan, is al lang en breed ingezet. Dat gaat wel lukken en daarom gaan we met Shell reguliere en snellaadvoorzieningen aanbieden. Maar zodra dat klaar is, moet je het vervoer ook nog organiseren. Hoe doe je dat nou precies?” Daarover vertelt Theo Thuis je meer op 15 december. 

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven